Monday, June 23, 2014

Berbudi pada tanah



Hasil bila berbudi pada tanah. by Saiful Jusoh on Flickr.

Just follow this link to see and comment on this photo:
http://flic.kr/p/nUv1pK



Jambu madu yang ditanam dihalaman rumah mula memberi hasil. Walaupun tidak banyak buah dihasilkan, namun beberapa tangkai yang sudah masak, rasanya buahnya begitu manis.

Alhamdulillah, bila usaha mula memberi hasil, hati puas. Susah senang menanam dan menjaga selama hampir dua tahun tidak perlu diungkitkan lagi.

Begitulah kehidupan. Tidak ada kejayaan datang begitu sahaja tanpa susah-payah dan kesabaran menghadapi cabaran. Namun apabila kejayaan sudah tercapai, segala cabaran dan halangan yang berjaya dirempuh dijadikan pengajaran dan teladan.

Apabila pokok jambu ini mula berbuah, bermakna cabaran baru bakal tiba. Pokok masih perlu dijaga. Baja yang sesuai perlu diletakkan. Dari bunganya lagi perlu dijagai agar tidak dirosakkan ulat ataupun serangga. Lebih usaha dan perhatian diperlukan. Apabila berbuah, Ini hanyalah permulaan kepada era baru.

Tidak banyak beza dengan kehidupan kita. Tidak ada erti kejayaan mutlak kerana kehidupan terus berjalan dan cabaran yang dihadapi berlainan pada setiap masa. Oleh itu kita perlu dibajai dengan iman dan terus disuburkan dengan ilmu dan pengetahuan yang berkaitan dan memberi manafaat kepada diri sendiri dan sesiapa yang bersama kita.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails