Monday, August 31, 2020

Merdeka untuk berimpian

Hari ini cuti umum, hari kemerdekaan Malaysia. Pagi-pagi suasana merdeka sudah pun dirasai. Merdeka dari  ada suasana “rushing” hari-hari kebiasaan. Cuti umum  pun merdeka juga namanya... merdeka membawa banyak makna.

Sudah tentu 31 Ogos adalah merdeka kepada negara daripada penjajahan kolonial. Maka kebiasaannya bermula saja 1 Ogos, dilancarkan bulan Kemerdekaan. Aku pun terlibat sama. Di sekolah anak aku, diadakan program bulan Kemerdekaan. Sebagai seorang warga Malaysia, aku terpanggil untuk sama-sama meraikannya. Di pejabat pun ada juga tetapi rancangan bulan Kemerdekaan. Sudah tentu dalam bentuk yang berlainan.

Kepada diri sendiri, makna kemerdekaan sudah tentu bergantung kepada individu. Orang yang menghargai kemerdekaan adalah kepada mereka yang melalui “ketidak-merdekaan” dalam kehidupan mereka. Tidak ada kemerdekaan mutlak dalam diri kita. Namun kemerdekaan yang dari sudut kewangan dan kebebasan masa begitu  bermakna sekali. Kita tidak  dikongkong oleh pihak lain dalam menentukan keupayaan kewangan kita sendiri. Juga kita tidak terikat dengan pihak lain dari segi bila dan apa yang kita ingin lakukan. Kita inginkan kebebasan kewangan dan masa; kedua-duanya sekali. 

Kita bebas berimpian.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails