Thursday, June 9, 2016

Berpuasa, bermusafir

Hari Ke-3 Ramadhan, Kami bertolak ke Kuala Lumpur. Jam 5.00 petang kami mula memasuki LPT 2 melalui Telemong. Berpandukan Wase, kami jangka (ETA) tiba di Temerloh jam 7.30 petang untuk berbuka puasa. Di dalam perjalanan, aku dan Zie cuba menghabiskan quota bacaan al Quran yang sudah ketinggalan ini. Anak-anak yang lain dengan tablet dan smartphone masing-masing. Webe dapat digunakan sepanjang perjalanan walaupun ada beberapa tempat signal terlalu lemah. Hujan lebat mencurah sepanjang LPT2. Sekali- sekala driver muda kena tegur supaya tidak memecut.

Waze memang boleh dipercayai. Seperti yang dijangkakan , kami tiba di RnR Temerloh tepat pada waktu azan maghrib dilaungkan. Parkir kereta hampir penuh, ramai yang berhenti untuk berbuka puasa. Begitu juga di kedai makan. Meja makan di RnR penuh dengan mereka yang sedang berbuka. Kami tidak ada pilihan kecuali berbuka di dalam kereta.

Kami memang tidak ada hal dengan perkara ini kerana memang sudah bersiap dari awal lagi. Aku bertuah kerana ada isteri yang proaktif dan "perfect melancholic" - sentiasa berfikir kehadapan dan sedia menghadapi apa jua cabaran; mertua yang prihatin - menyediakan bubur lambuk untuk berbuka; ibu yang penyayang - menyediakan lauk gulai ayam kampung untuk bersahur, favorite kami sekeluarga ; serta anak-anak yan bertuah kerana tidak pernah merungut dengan apa yang ada. Driver muda pun masih tip-top walaupun memandu dalam hujan lebat.

Hanya di parkir RnR, di dalam kereta dan hujan renyai, kami berbuka dengan bubur lambuk tradisional Terengganu. Bubur memang istimewa dan masih hangat tersimpan dalam bekas. Satu kenikmatan berpuasa adalah ketika berbuka. Kami terbuka dengan suasana santai di dalam kereta dan seronok sekali. Walaupun di dalam kereta, banyak juga pilihan juadah berbuka yang dibeli siang tadi di Pasar Payang.  Sempit dan berhimpit sedikit tidak menjadi masalah. Yang penting kami dapat berbuka dengan hati riang sambil bersyukur dengan rezeki kurniaan Allah.

Setelah selesai berbuka, kami bersolat jamak Maghrib-Isyak di surau. Perjalanan diteruskan. Alhamdulillah kami tiba dengan selamatnya di destinasi kami di Seri Kembangan tepat jam 10.30 pm.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails