Tuesday, April 7, 2020

Meniti masa KPK

KPK sudah hampir menjangkau minggu ke-4. Kerajaan masih belum mengumumkan  samada KPK akan diteruskan ataupun tidak. Kita sama-sama ikuti perkembangan tersebut. 

Kehidupan perlu diteruskan. Bagi kami, keutamaan adalah kepada mempastikan kesihatan sendiri dan ahli keluarga berada pada tahap optimum. Bila kita bercakap tentang kesihatan, semesti kesihatan fizikal dan mental. Semua orang mesti ada cara tersendiri dan rutin yang diikuti. Ramai pakar-pakar bermusim yang timbul dengan berbagai-bagai tips dan panduan. Itulah cabarannya, information overloaded. Banyak tip dari berbagai jenis juga termasuk  fake news. Sama-sama naik di sosial media. Kalau kita tidak berhati-hati, nanti kita jadi mangsa samada kepada fake news. Yang lebih parah kita pula sama-sama menjadi agen penyebar fake news ini. Janganlah begitu. Selalu berhati-hati dan pastikan apa yang dibaca itu sahih sebelum kita viralkan. Kalau tidak pasti, padam saja mesej itu. Tidak perlu diviralkan. Tidak ada apa maknanya kalau kita viralkan kemudian memudaratkan. 

Bergantung kepada individu. Ramai antara kita memanafaatkan masa waktu KPK sebaik mungkin. Banyak waktu bersama ahli keluarga. Selain dari suasana yang riuh-rendah, semestinya kalau ahli keluarga yang ramai seperti kami, aktiviti bersama komuniti boleh dilakukan. Kebetulan saya terlibat dengan persatuan ibubapa guru disekolah. Dengan sedikit perbincangan melalui watsap dan VC dengan ibubapa yang lain, kami mengadakan satu tabung derma bagi membantu keluarga yang kesulitan akibat KPK ini. Dalam masa yang singkat sejumlah duit berjaya dikumpulkan. Sedikit sebanyak dapat dihulurkan kepada yang memerlukan.

Anak-anak kami pula, dengan kumpulan Gen-Y mereka, menggunakan teknologi digital secara percuma, mereka mengadakan book review secara live menggunakan YouTube. Mereka melakukan hanya secara suka-suka ataupun untuk fun sahaja namun, masa yang ada digunakan dengan sebaiknya. Pada waktu ini sudah sudah buku yang sudah diulas. Saya mengikuti sessi ulasan buku mereka. Sambil berseronok sebenarnya mereka mencipta pengalaman baru.

Itulah sedikit kisah dalalm KPK. Waktu tetap berjalan dan kita tetap menitinya. Kita isikannya dengan perkara yang bermanafaat.

Jumpa lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails