Friday, April 24, 2020

Salam Ramadhan dalam PKP

PKP diumumkan untuk diteruskan dua minggu lagi sekali dengan pengumuman tarikh mula berpuasa bagi 1441h. Pada awal PKP dahulu tidak terjangka ianya melangkau Ramadhan. Sudah tentu PKP begitu banyak memberi kejutan dan sejarah baru termasuklah Ramadhan terkurung di rumah bagi keluarga aku.

Pagi ini adalah hari pertama menjalani ibadat berpuasa dalam suasana PKP. Dari segi rutin tidak ada kelainan kecuali tidak makan dan minum pada waktu siang hari. Sekejap lagi aku akan masuk pejabat. Aku masih belum dapat jangka macamana keadaan waktu bekerja. Begitu juga rutin keluarga di rumah. Maklumlah, rumahku pejabatku jua. Oleh kerana rutin ini sudah berjalan semenjak lebih sebulan yang lepas, sudah tidak menjadi hal lagi.

PKP mungkin memberi peluang untuk dipenuhi masa terluang dengan amal ibadat yang disarankan di bulan Ramadhan ini. Kini masa perjalanan sudah dapat diganti dengan seauatu yang lebih berfaedah. Masa makan boleh diganti dengan pegisian ilmu. Memang bermacam-macam cara yang kita boleh fikirkan untuk meningkatkat mutu masa di bulan Ramadhan ini.

Apa-apa pun jangan kemana-mana. #kitajagakita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails