Monday, March 27, 2023

5 Ramadhan

Masa begitu cepat berlalu… atau pun aku yang tidak efisyen dengan masa? Sudah tentu ini bukan perkara baru, tetapi adalah sangat bermanafaat bagi aku untuk memperbaharui tentang nilainya MASA. Ramadhan mengajar tentang betapa tingginya nilai masa. Dengan satu saat terlebih atau terkurang, sekiranya tidak ditepati, ibadah puasa terbatal. Waktu berhenti makan (masuk waktu Subuh) dan waktu berbuka (masuk waktu Maghrib) perlu dipatuhi dengan betul. Inilah waktu sebenar puasa ibadat puasa. Sudah tentu ada pengisian dengan ibadat dan amalan yang lain, inilah yang dikatakan bulan yang mulia, bulan penuh dengan keberkatan. Dan bagi aku, ianya adalah satu “madrasah” - aku perlu isikan bulan ini untuk berubah.

Berbalik kepada “masa”. Menyusun atur keutamaan aktiviti untuk memanafaatkan sebulan bulan Ramadhan begitu ketara. Utamakan yang utama - first thing first - aku cuba amalkan. Aku teringan dengan “80:20 rule” - lakukan top 20 peratus aktivit yang memberi impak kepada 80 peratus hasil. Ianya terlalu rethoric, namun cukup sebagai panduan dan ingatan untuk aku selalu berada pada arah yang betul.

Ini mengingatkan aku supaya ingatkan bahawa detik Ramadhan sedang berjalan. Setiap saat dikira. Banyak perkara yang aku ingin lakukan - kerana memang rutin; sesuatu yang menyeronokkan; atau sesuatu yang membantu untuk mencapai impian pada masa hadapan. Senarai akitiviti yang ingin dilakukan itu seperti bertelagah dan berebut-rebut untuk dilakukan. Sebab itulah aku perlu selalu ingatkan diri dengan “first thing first”. (Pasal ingatkan diri, aku teringat dengan  buku “You are The Placebo” oleh Joe Dispenza dan buku “You are Not Your Brain” oleh Jeffrey M. Schwartz). Buku ini memperkatakan kita perlu mengawal otak kita dengan memberi arahan yang betul, ataupun yang kita kehendaki. Jadi, aku perlu jadikan Ramadhan sebagai satu landasan untuk perbaiki diri.

Aku harap aku berada pada landasan yang betul pada hari ke-5 Ramadhan.

Jumpa lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails