Thursday, January 7, 2010

Next…

Dalam temubualnya dengan wartawan mengenai masa yang panjang diambil olehnya untuk menghasilkan penemuan terbarunya, Thomas Edison menyingkap rahsia kejayaan besarnya. Wartawan bertanya apa perasaannya bila beliau gagal 10,000 kali didalam usaha untuk mendapat ciptaan terbarunya itu. Edison menempelak wartawan tersebut dengan berkata “orang muda, saya akan tunjukkan kamu sesuatu yang akan menjadi panduan kepada anda pada masa hadapan. Saya tidak pernah gagal apa-apapun sebanyak 10,000 kali. Apa yang saya lalui adalah saya telah berjaya menemukan 10,000 kali kaedah yang salah dan tidak betul.”

Ungkapan ini saya petik dari Zig Ziglar’s Little Intruction Book yang kadang-kadang saya belek. Buku kecil ini selalunya berada di atas meja disamping dokumen-dokumen kerja yang memenuhi ruang.

Ini bukan kali pertama saya membacanya ataupun mendengar cerita berkenaan. Namun saya harap saya dapat mengadaptasikan konsep tidak berjaya itu bukannya gagal tetapi mengasingkan atau removal kaedah yang salah.

Usaha ini diteruskan… Next!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails